rush!
Tape-Komposition für präparierte elektroakustische Tischgitarre, Objekte, Stimmzuspiele, Radio und Elektronik
Another Timbre, Berlin Series, UK, 2013
“This is the second split disc in the Berlin series of CD’s. The second half of the disc is a typically engaged solo from Annette Krebs, one of the key figures in Berlin’s music scene for the past 20 years. Using electric guitar, electronics and taped voices, Annette creates two versions of the same piece – a dramatic and challenging work which, as ever, pushes at the boundaries of what is possible and what is expected.
The sketches, detailed worknotes and diagrams that underlay the making of ‘rush!’ can be seen on her website. They offer a fascinating glimpse into the way Annette develops her music.
“Important motivations for my music are curiosity and a drive to research. I like to work with combinations of materials and questions which for me haven‘t yet been answered in a convincing way, and which therefore challenge me.
Having explored and thematised the guitar for the past 20 years – until now just amplifying it, without using effects or digital filters – I now know its potential, its range of colours and noises, and their possible combinations very well. Also, I feel that I have extensively developed the possibilities of my current instrumental setup – which consists of amplified prepared guitar, selected objects, mixing desk and tape – in many pieces and projects. Now I have new ideas, which I can no longer realise with this instrumentation. So I have taken a decision to adapt my setup to these new ideas, instead of continuing with my existing setup and so being partially restricted by it. That is why rush! could be the last solo for my “old” instrumentation.” ”
Simon Reynell/ Annette Krebs, February 2014
Komposition und Prozess der Entstehung
Partiturskizzen
Materialstudien
Recherche: Saitenknacksen auf Basssaiten per Hand gespielt, spektrale Abbildungen
Recherche: Skizzen zur möglichen Materialanordnung von Knackgeräuschen in einer vorgegebenen Zeit in MAX/MSP
Beide Endfassungen: Screenshots in Logic Pro
Reviews
Besprechung von Thomas Millroth
Besprechung von Brian Olewnick
Interview mit Simon Reynell
“You’ve been a central figure in the music scene in Berlin for a long time now, but always seem to be at the cutting edge of new developments. You told me that ‘Rush!’ is likely to be your last solo for your now familiar instrumentation of guitar, electronics and voices. Why is this?”
“Wichtige Motivationen für meine Musik sind Neugierde und Forschungsdrang. Ich arbeite am Liebsten mit Materialkombinationen und Fragestellungen, die für mich noch nicht in überzeugender Form beantwortet sind und mich deshalb herausfordern. Nachdem ich die Gitarre 20 Jahre lang in meiner Musik erforscht und thematisiert habe – wobei ich sie bisher ohne Zuhilfenahme von Effekten oder digitalen Filtern lediglich verstärkte – kenne ich nun ihr Potential, ihre Farbpalette von Tönen und Geräuschen, sowie deren mögliche Zusammenstellungen sehr gut. Auch die Möglichkeiten meines aktuellen instrumentalen Setups, das aus einer verstärkten präparierten Gitarre, Objekten, Mischpult und Zuspiel besteht, habe ich in vielen Stücken und Projekten umfassend ausgearbeitet und habe neue Ideen, die ich so nicht mehr verwirklichen kann. Ich traf die Entscheidung, nach der Aufnahme von “rush!” mein Instrument diesen neuen Ideen anzupassen, statt von meinem bisherigen Instrument auszugehen und zum Teil davon eingeschränkt zu werden. Daher könnte “rush!” mein letztes Solo für diese “alte” Instrumentation sein.”